בכל מערכת אינסטלציה להזרמת מים יש מספר נקודות קצה. אחת מהן היא בשירותים. המים מוזרמים אל הניאגרה שתפקידה היא לרוקן אותם לאסלה להדחה לאחר השימוש. מי האסלות מוזרמים אל מערכת הביוב שבחצר ומשם אל המערכת הציבורית. כאשר המערכת הנ"ל מתפקדת היטב, אזי כל תוכן האסלות מוזרם כהלכה. יחד עם זאת, תקלות עלולות להיגרם כאשר נוצרות סתימות בצנרת המובילה אל מערכת הביוב או בצנרת הנמצאת בתוך המערכת עצמה. קו ביוב מורכב ממספר בריכות ביוב המחוברות ביניהן עם צינורות סגורים בקו ישר. ניתן למצוא מערכות העשויות בטון שהן הנפוצות, ומערכות העשויות פלסטיק קשיח ומסיבי העמיד ללחצים. כאשר נוצרות סתימות אז אחת מתופעות הלוואי הנוצרות היא ריחות רעים המגיעים דרך השירותים.

סתימות מורכבות

סתימות נוצרות משורשים אשר חודרים למערכת דרך סדקים או שברים בצנרת הביוב. לרוב, הם שורשי עצים ושיחים גדולים. הם מרחיבים את הסדקים, מתרבים ומצטברים בנקודה מסויימת עד ליצירת פקק רציני. במקרים רבים, נוספים אליהם גופים זרים המגיעים דרך האסלות. מדובר על תחבושות היגייניות, מתקני פלסטיק של סבוני אסלה המונחים על הקצוות שלה, גלילי ניירות טואלט, מגבונים לחים ועוד. כאשר כל אלו מצטברים אז המים אינם מצליחים לזרום הלאה אלא עומדים ויוצרים את הריחות הרעים העולים מהאסלות. כאשר המים מתרבים עוד יותר הם פורצים החוצה דרך מכסי בריכות הביוב ודרך האסלות.

טיפול מהיר לפתרון הבעיה

סתימה הגורמת לנוזלים לגלוש יוצרת מצב לא נעים שיש לטפל בו במהירות רבה. בעת הזאת, מערכת האינסטלציה בבית מושבתת, השלוליות מצחינות ומכילות חיידקים המסוכנים לבריאות. יש צורך להזעיק במהירות אינסטלטור לפי אזור מגורכם כך שאם אתם גרים בבני ברק כדאי למצוא אינסטלטור בבני ברק שיגיע במהירות לטיפול בבעיה. הוא יכול לשחרר סתימות במספר דרכים. אם הן פשוטות, יחסית, וכוללות בעיקר שורשים, אזי הוא יכול לשחרר אותן באמצעות מוטות ביוב. מוטות אלו מוברגים יחד עד כדי יצירת מוט ארוך. בקצה הראשון שביניהם יש קפיץ. כאשר הוא מוחדר פנימה אז הקפיץ נתקל בסתימה. ניתן לסובב אותו ואז השורשים נכרכים סביבו. על ידי משיכה חזקה ניתן לשחרר קבוצת שורשים. חוזרים על הפעולה מספר פעמים נדרש עד לפתיחת הפקק.

ביובית

שיטה אחרת לפתיחת סתימה היא על ידי הפעלת ביובית. על כל ביובית יש מיכל. מערכת לשאיבת נוזלים ומערכת להזרמת מים. היתרון של ביובית הוא במספר דברים. ראשית, היא יכולה לשאוב את הנוזלים מהצנרת ומיד לאחר שהדבר מתבצע נעלמים מרבית הריחות. לאחר מכן, מאתרים את הסתימה באמצעות מצלמת סיב אופטי המוחדרת ושולחת תמונות אל צג המונח בידי המפעיל.  את הסתימה משחררים באמצעות מערכת המים. בקצה הצינור מוברגת דיזה מיוחדת היכולה ליצור סילון מים בלחץ. הוא מסוגל לחתוך שורשים, פלסטיק, קרטונים וניירת ולרסק את הסתימה. תוכנה מוזרם הלאה. עתה ניתן לשפוך חומרים קוטלי עשבים לניקוי יסודי יותר.

תחזוקה

מערכת ביוב יש לתחזק על בסיס קבוע. ראשית, יש לדאוג שלא לזרוק פנימה גופים זרים גדולים. כדאי גם להימנע משתילת עצים ושיחים גדולים מחשש לחדירת שורשים. ואם כבר מתעקשים על כך, יש לקבל ייעוץ לגבי אלו המתאימים ביותר מבחינת סוג השורשים. במידה ונוצרות סתימות בתדירות רבה מאוד, הרי סביר להניח שהבעייה היא במערכת ביוב הרוסה או כזאת שיש בה סדקים ושברים רבים. ניתן לבדוק זאת על ידי צילום קווי ביוב. לאחר קבלת תמונת מצב ניתן להחליט לגבי תיקונים נדרשים או לבצע שיקום כללי. מערכת תקינה תימנע תקלות שמביאות ריחות רעים. מומלץ להיעזר באינסטלטור בעל ניסיון מצטבר וידע רב בתחום.