בכל מבנה בו גרים או שוהים אנשים יש שתי מערכות אינסטלציה. הראשונה היא זאת המכניסה את המים הנקיים והשנייה אשר מפנה את המים המשומשים ומי האסלות אל מערכת הביוב שבחצר. המערכת הראשונה מאופיינת בכך שמרבית הצנרת שבה מותקנת מתחת לרצפות או בקירות ומסתיימת בנקודות קצה כמו: ברזים וטושים. במטבח, בשירותים ובאמבטיה  מדובר על ברזים עם כיורים. במטבח הכיורים גדולים יותר וגם הסיפונים הקולטים את המים המשומשים הינם בעלי קוטר גדול יותר מאשר אלו המותקנים בשירותים ובאמבטיה. הסיבה לכך היא, כמובן, השימוש שעושים בהם בעת הכנת האוכל, שטיפת הכלים וכדומה. כמות שאריות האוכל רבה ויש צורך בפתח ניקוז רחב.

פתיחת סתימה בכיור

במקרים רבים, נוצרת סתימה בכיור עקב הצטברות של מוצקים שאינם מצליחים לעבור דרך הסיפון. מבין הגורמים הבעייתיים ביותר ניתן למצוא שמן ושאריות קפה אשר מצטברים בכוסית שבסיפון ואינם נעלמים בקלות. הפקק נוצר בהדרגה על שהוא נעשה צפוף מדי ואז אין אפשרות למים לזרום הלאה. התוצאה היא שהם פורצים חזרה אל הכיור וממלאים אותו. בכל סיפון יש מספר חלקים המוברגים אלו לאלו. בין כל מפרק יש אטם העשוי גומי או סיליקון במידה והאטם שחוק או בלוי הוא אינו עומד בעת הזאת בלחץ המים העומדים, ובהחלט, עלול להיות מצב בו מים זולגים דרכו ויוצרים שלוליות מתחת לסיפון. במקרים בהם הדליפה גדולה תיווצרנה שלוליות בתוך הארון ואף על הרצפה. מצב זה בעייתי מאחר והמים עלולים לגרום נזק לארון העשוי עץ ולגרום לו להתבלות.

טיפול בסתימה

כאשר נוצרת סתימה יש אפשרות לנסות לטפל בה עצמאית. קיימות מספר שיטות לעשות זאת. הדרך הנפוצה ביותר היא באמצעות פומפה. ממלאים את הכיור במים חמים עד כדי רבע מתכולתו מצמידים את הפומפה לפתח הניקוז ומפעילים אותה עד כדי יצירת וואקום  אשר  אשר שואב את המים וגורם לסתימה להשתחרר.  שיטה שנייה היא על ידי גרגרי סודה לשתייה. שופכים אותם לתוך הפתח ועליהם שופכים מים חמים. החומר הכימי גורם לתכולת הסתימה להימס. גם חומרים מיוחדים פותחי סתימות מבצעים את אותה  העבודה.

שחרור באמצעות קפיץ מיוחד

במקרה כזה, אין ברירה אלא לפתוח את הסיפון. משחררים את החלק האופקי שלו ומפרקים את הסיפון. דרך החלק התחתון מחדירים את הקפיץ עד שהוא נתקל בסתימה. כאן מסובבים אותו ולוחצים על הסתימה ולאט לאט טוחנים את תכולתה עד לשחרורה. לאחר מכן, יש להרכיב את הסיפון כהלכה. מומלץ לנקות אותו היטב כולל את הכוסית בה מצטברים לרוב שאריות הלכלוך. היות ופעולה זאת כרוכה בעבודה טכנית כדאי למי שלא מתמצא בנושא או אינו בעל חוש טכני להזמין אינסטלטור מומלץ בתל אביב או באזור מגורכם לפתיחת סתימות. הפירוק, וההרכבה בעיקר, עלולים להיעשות שלא כהלכה ולגרום לכל המערכת להתקלקל.

אינסטלטור מומחה

אלו השיטות הפשוטות לפתיחת סתימות. יחד עם זאת, במקרים רבים בהן הסתימות מורכבות או שהינן בכלל במערכת הביוב יש צורך להזמין אינסטלטור מומחה. אם הסתימה בסיפון או בצנרת המובילה אל הביוב הוא ישחרר אותה בשיטה אחת, ואם היא בכלל במערכת הביוב ונוצרה עקב שורשים וכדומה, הוא יפתח אותה באמצעות מוטות ביוב מיוחדים. בכל מקרה, סיפון תקין חיוני להזרמת מים תקינה. במידה והוא אינו מורכב נכון, כאשר החיבור בין מפרקי הצנרת אינו נעשה היטב ואין בו אטמים מתאימים ותקינים עלולים לזלוג מים כל העת אל ארון המטבח שמתחת לכיור. מומלץ להזמין אינסטלטור בעל ניסיון לטיפול בסתימות בכיור ובבעיות אינסטלציה אחרות. כל לקוח יקבל שירות אישי.