דודי חשמל מותקנים אצל אנשים פרטיים, בעסקים, במוסדות ציבור ועוד. הם נדרשים, לרוב, במבנים ואצל דיירים אשר מעדיפים אותם מסיבות כלכליות או כאשר הם אינם יכולים להתקין דודי שמש. סיבות כלכליות הן כאשר בתוך דירה קטנת מימדים גר דייר אחד או זוג אשר אינם זקוקים למערכת דודי שמש וקולטים יקרה. במקרים כאלו, הדוד יהיה בעל נפח קטן יחסית בו המים מתחממים מהר. בבנייני מגורים בני למעלה משמונה קומות אין חובת התקנה של דודי שמש בגלל חוסר מקום על הגגות. במידה ואין מערכות חימום סולאריות מרכזיות, הרי שאין ברירה אלא להצטייד בדודי חשמל.

גוף חימום תקול היוצר קצר חשמלי

תיקון דוד שאינו מחמם מחייב עבודה מקצועית. גוף חימום מתקלקל, לרוב, בגלל הצטברות של אבנית עליו. היא מגיעה מהמים החיצוניים. בבתים בהם יש מסננים התופעה קטנה יותר אבל, לא מן הנמנע שהיא תגיע לאחר זמן. היות ודודי חשמל מופעלים כל העת כולל בקיץ, (מה שאינו קורה בדודי שמש) הרי שהתקלות הללו הינן תכופות יותר. תחילה יש לנתק אותו מהחשמל, ואחר כך לרוקן את המים. מוציאים את גוף החימום התקול ומחליפים בחדש. לבסוף, בודקים שהמערכת תקינה. תקלה אחרת היא, כמובן, כאשר יש קצר חשמלי  הנוצר בגלל גוף חימום מקצר או בגלל מערכת החשמל אינה תקינה. במקרה השני, חשמלאי מוסמך הינו בעל המקצוע הנדרש.

תרמוסטט או מערבל תקולים

כל דוד מורכב ממתכת מסיבית וחזקה העוטפת אותו.  הציפוי  הפנימי שלו עשוי מחומר מבודד המסוגל לשמור היטב על חום המים לאורך זמן.  סוג גוף החימום האיכותי נבחר בהתאם לגודלו. הוא מגיע עם אחריות למספר שנים הנקבעת על פי שיקולי היצרן, ובמקרים רבים, האחריות היא אף להתקנה עצמה. בכל דוד יש מספר אלמנטים נוספים שרובם נועדו לבטיחות. בין היתר: שסתום לפריקת לחצים פנימיים, תרמוסטט לויסות חום המים שאינו מאפשר להם לרתוח מעבר ל60 מעלות צלסיוס. בנוסף, ברז ערבול למניעת כוויות, ברז ניתוק למקרי תקלות וכאשר מתבצעות העבודות הנדרשות לתיקונן. תקלות נוצרות בברזים ובאלמנטים השונים במערכת. תרמוסטט תקול יכול לגרום לכך שהוא אינו מווסת את המים ומניח להם לרתוח יתר על המידה. במקרה כזה ייווצר קצר בגוף החימום. כאן, יש צורך להחליף את שני האלמנטים הללו. ברז ערבול מחדיר מים קרים כדי למנוע התחממותם עד לדרגת כוויות. כאשר הוא אינו תקין הוא עלול להחדיר כמות מים קרים רבה מהנדרש ואז המים אינם מתחממים. גם כאן יש להחליפו במהירות.

סוגי דודי חשמל

רכישת דוד חשמל חייבת להיעשות מיצרן בעל מוניטין המייצר אותו תחת בקרת ייצור תקינה וחמורה. התקנת דוד חשמל ותיקונם חייבת להיעשות על ידי טכנאי מיומן העושה שימוש בחלקי חילוף תקניים. כל אלו יפחיתו תקלות. ניתן למצוא דודי חשמל בגדלים ונפחים שונים.  יש נפחים של 80, 120, 150 ו 200 ליטר. המבוקשים ביותר הם בני 120 ליטר למשפחות בנות 4 נפשות ואלו של 150 ליטר ליטר למשפחות בנות 5 נפשות. זאת ההמלצה, כי כל אחד יכול לבחור את אלו המתאימים ביותר לצרכיו מבחינת מחיר, צורך וטעם אישי. יחד עם זאת, ניתן למצוא גם קטנים וחסכוניים יותר. בני 30 ו50 ליטר המצליחים לספק צרכיהם של אנשים החיים בגפם. את כל הדודים מתקינים טכנאים מקצועיים ובמקרי תקלות יש להזמינם לאבחון התקלה ופתירת הבעיה. הם משתמשים בחלקי חילוף תקניים המאושרים על ידי היצרנים. כך מבטיחים שדודי החשמל יפעלו היטב לאורך זמן.