כמעט 70 שנה חלפו מאז המצאת המזגן, אבל כדור הארץ לא מתקרר! למרות שהפך להכרח וירטואלי עוד לפני שהקיץ מתגלגל, מיזוג אוויר הוא עדיין מותרות עבור אנשים רבים. יחידת מיזוג מרכזית היא עדיין רכישה יקרה לבית ועשויה להיות מיותרת בבתי מגורים קטנים יותר. זה דבר טוב שמיזוג אוויר נייד הגיע למקום, שכן זוהי אפשרות קיימת עבור בעלי בתים שרוצים לנצח את החום בתקציב נמוך.

שאלנו טכנאי מזגנים ברחובות  מה זה?

יחידת מיזוג אוויר ניידת שונה מיחידת קירור מרכזית או צמודת קיר בכך שהיא קטנה וניידת. רוב היחידות הניידות הן בגובה 29-34 אינץ' ומשקלן 30-36 קילו. אין צורך לבצע התקנה קבועה כאשר נעשה שימוש במזגן נייד. זה אומר שהקירות יכולים להישאר שלמים!

לפעמים, המונחים "מזגן נייד" ו"מצנן אוויר נייד" משמשים לסירוגין, אם כי זה לא אמור להיות המקרה. הראשון משתמש במדחס ובפריאון בתור נוזל קירור, בעוד שהאחרון פועל על עיקרון של אידוי מים. מתוך מחשבה על כך, מזגנים ניידים מסוגלים לקרר חדר שלם בצורה יעילה יותר מאשר מצנן אוויר, וכן יש להם אפקט מייבש לחות.

איך זה עובד?

בעל בית יצטרך את הדברים הבאים כדי להתקין מיזוג אוויר נייד:

– מקום ליחידה – נקודת חשמל – פתח פליטה לאוויר החם

פעולתו של מיזוג אוויר נייד דומה למערכות מיזוג אוויר מסורתיות. היחידה מקררת חדר באמצעות מחזור מקרר ופריאון, כאמור לעיל. מזגן נייד מורכב ממסגרת קופסה המכילה צדדים חמים וקרים וכן צינור פליטה המשמש להוצאת אוויר חם החוצה ובדרך כלל אורכו 5-7 רגל. בעיבוי הנובע מהקירור נעשה שימוש חוזר לקירור היחידה עצמה, אם כי עודף עיבוי עלול להיווצר מדי פעם.

ישנן שתי דרכים להסיר עיבוי עודף:

הסרה ידנית – הקונדנסט נאסף בדלי או במגש בתוך היחידה ויש לרוקן מדי פעם.

הסרת אידוי – הקונדנסט מתאדה ומוסר דרך צינור האוורור הראשי דרך תקרה צניחה, חלון או קיר.

האוורור מתבצע בדרך כלל דרך חלון וניתן לבצעו באמצעות ערכת מתאם. זה בדרך כלל כלול עם יחידת מיזוג אוויר ניידת. הערכה משמשת לשמירה על צינור האוורור במקומו וגם מבודדת את החלון או החלל שנפתחו חלקית.

איפה אני יכול להשתמש באחד?

הודות לגודלם הקטן והניידות הקיצונית שלהם, מזגנים אלו מתאימים ביותר לאזורים קטנים יותר הדורשים קירור נקודתי מהיר יותר. דוגמאות כוללות דירות, משרדים ביתיים, חדרי שרתים וכל מקום אחר שבו התקנת יחידת מיזוג גדולה אינה ניתנת לביצוע. למען חיסכון באנרגיה וקירור מהיר, ניתן להשתמש בו גם בבתים גדולים יותר כדי לקרר רק כמה חדרים מסוימים.

למה כדאי לי להשתמש באחד?

התקנה קלה – ניתן להעביר יחידה מחדר אחד לשני ללא קושי כי אין צורך להדק אותה לצמיתות לכלום.

ניידות – רוב המזגנים הניידים, אם לא כולם, מגיעים עם גלגלים מתגלגלים. כך, היחידה יכולה להיות ממוקמת כמעט בכל מקום שתרצה שתהיה והזזתה לא תיתן לך בקע בתהליך.

פונקציונליות של שניים באחד – לא רק שהם מקררים את האוויר, תהליך הקירור עצמו מאפשר ליחידה לפעול כמסיר לחות. בנוסף, יותר ויותר מזגנים ניידים מכילים מטהרי אוויר כדי להבטיח אוויר נקי יותר למשתמש.

יעילות אנרגטית – יחידות ניידות עולות הרבה פחות לתפעול בהשוואה ליחידות מיזוג מרכזיות הודות לגודלן הקטן יותר. יש גם פחות בזבוז אנרגיה כאשר מדובר ביחידות קטנות יותר מכיוון שהן מסוגלות לקרר אזור מסוים הרבה יותר מהר.

סבירות – היעדר עלויות התקנה, עקרונות תפעול בסיסיים וגודלה של יחידת מיזוג אוויר ניידת מסייעים בהורדת המחירים. יחידה חסכונית יותר באנרגיה תעלה מעט יותר, אבל גם זה יהיה נמוך ממחיר יחידת מיזוג רגילה. גם תחזוקה של יחידה ניידת הרבה יותר קלה וזולה, וקל לבצע תיקונים קלים לבד.

השוואה למיזוג מרכזי

כפי שהשם מרמז, מזגן נייד מסוגל לקרר רק שטח קטן בהשוואה למזגנים רגילים. בנוסף, יחידות ניידות נוטות להיות רועשות יותר מאלה המותקנות באופן קבוע. זה גם עלול להפוך למטלה מייגעת אם תבחר ביחידה ניידת שבה יש להסיר את העיבוי באופן ידני. צינור האוורור ואפילו היחידה עצמה עשויים להתגלות כפולשניים עבור מי שרגיל לשמור על הרצפה נקייה.