תחילת הקיץ בדרך כלל מביאה הקלה נעימה מהחורפים המצננים, אך באפריל ומאי, חום הקיץ מתחיל לגבות את שלו, הן פיזית והן נפשית. וכשזה אקלים טרופי, כמו ברוב חלקי הודו, הימים החמים יכולים להיות מלחיצים ביחד. רמות האנרגיה של אנשים יורדות וכך גם התפוקה שלהם.

זה כאשר מיזוג האוויר המודרני מגיע כמתנה מאלוהים. לא גדול מאוד. של משרדים, מעבדות, בתי מלון, מבני ציבור מצוידים כיום במערכות מיזוג אוויר. מערכות מיזוג מרכזיות מבטיחות קירור בכל פינה ופינה בחלל העבודה.

שאלנו טכנאי מזגנים ברחובות אמנם כל זה נשמע מטורף, אבל זה לא. מיזוג אוויר נרחב הוא שם נרדף לצריכת חשמל כבדה (ובזבוז) המובילים לא רק לחשבונות חשמל כבדים אלא גם להפסקות חשמל תכופות. השלב הבא הוא – כמובן – סטים של DG, להביא את הנוחות הרצויה בתוך הבית, תוך ניפוח ענני עשן שחור עם רמות גבוהות להחריד של זיהום קול עבור העולם החיצון והסביבה.

בעיצומו של הצלת עצמנו מהזעם של הטבע, אנחנו מבלי משים תוקפים את הטבע יותר ויותר, שחוזר עוד יותר בזעם מדי פעם. אחת מנקודות הדאגה הגדולות ביותר היא אפוא הסכנה המתקרבת עקב עליית הטמפרטורות בעולם (התחממות כדור הארץ!!). אז מה נעשה כדי לשרוד ולשרוד בנוחות?

בואו לא נשכח שיש לנו מקור עצום של אנרגיה בשמש עצמה שאנחנו מגנים על עצמנו מפניו. תשובה אחת היא יצירת חשמל באמצעות אנרגיית השמש. זה בחינם ולעת עתה אנו יכולים להניח בבטחה, ללא הגבלה. כן, אנרגיה סולארית יכולה להאיר את בתינו ולבשל את האוכל שלנו. אבל האם זה יכול גם לקרר את הבתים שלנו? התשובה שוב היא כן. מיזוג סולארי, טכנולוגיה מהפכנית ובאה, נותן את התשובה.

מיזוג אוויר סולארי מתייחס לכל מערכת מיזוג אוויר (קירור) המשתמשת באנרגיה סולארית. נוזל או חומר גזי מצטבר על פני חומר מוצק ונקבובי (ספיחה) או שהוא נקלט בנוזל או בחומר מוצק (ספיגה לצורך מתן הקירור הדרוש). בתהליכים מסוימים אוויר האספקה ממוזג ישירות, כלומר מטופל במונחים של טמפרטורה ולחות

תהליך הקירור והמיזוג המונע התרמי הזה הוא בלב כל מערכת קירור סולארית. העיקרון העיקרי של מיזוג אוויר בעזרת ספירה מוצג בגרפיקה כאן. אנרגיית השמש משמשת לייבוש הלחות של הסורבנט.

זהו תהליך בן 9 שלבים. בשלב 1 עד 2, הסרת לחות סורפטית של האוויר החיצוני מתרחשת עם עלייה בו זמנית בטמפרטורה באמצעות חום הספיחה המשוחרר. ואז האוויר מקורר ברוטור החזרת החום בזרם הנגדי לאוויר הפליטה (שלב 2 עד 3). קירור אוויר נוסף (שלב 3 עד 4) באמצעות אידוי-לחות; כך לזרימת האוויר למבנה יש טמפרטורה נמוכה יותר ופחות אדי מים מהאוויר החיצוני. בשלב 4 עד 5 מתבצע חימום האוויר, ובמידת הצורך הוספת אדי מים. לאחר מכן, במהלך שלב עד 6, טמפרטורת אוויר הפליטה של הבניין יורדת באמצעות קירור אידוי במכשיר האדים. אוויר פליט זה מחומם (שלב 6 עד 7) בזרם נגדי לזרימת האוויר ברוטור החזרת החום. אוויר הפליטה מחומם עוד יותר (שלב 7 עד 8) באמצעות מקורות חום חיצוניים (כלומר מערכת תרמית סולארית). לבסוף, בשלב 8 עד 9, רוטור ספיחה מתחדש באמצעות ספיחה של המים הקשורים.

מערכות מיזוג אוויר במחזור פתוח וסגור:

מערכות מחזור פתוח מועילות יותר בבניינים עם עומסי לחות גבוהים וחילופי אוויר גבוהים. נדרשת התקנת תעלות לאוויר האספקה והאוויר החוזר, כמו גם יחידת התאוששות חום. בכך, האוויר החיצוני מסולק באמצעות ספיגה ולאחר מכן מובא לטמפרטורה הרצויה על ידי התאוששות חום וכן קירור אידוי ישיר ועקיף. בדרך כלל, הסרת הלחות מושגת ברוטור המכיל את חומר המייבש סיליקה ג'ל או ליתיום כלוריד, אך מנסים יותר ויותר חומרי ייבוש נוזליים (חומר מייבש: ליתיום כלוריד). במערכות אלו נדרש חום השמש לחידוש יחידת הקליטה/ספיחה.

מערכות קירור אידוי עם מחזור סגור מבוססות על תהליכי ספיחה (מבוססים על חומרי ייבוש מוצקים כמו סיליקה ג'ל או זאוליטים עם מים כחומר קירור) או ספיגה (כאשר חומרי היבוב הם נוזליים, למשל זוגות חומרים של ליתיום ברומיד כחומר מייבש ומים כחומר קירור, או מים כחומר מייבש ואמוניה כחומר קירור, כאשר ייתכן שתידרש טמפרטורות מתחת לאפס).

לקירור והתאקלמות של מבנים, נעשה שימוש רק בתהליכים המונעים תרמית סולארית.

בפועל, קולטי שמש משמשים להמרת קרינת השמש לחום המוזן לתהליך קירור מונע תרמית או לתהליך מיזוג ישיר. במיוחד ביישומים מיוחדים, למשל לקירור תרופות באזורים מרוחקים שאינם מחוברים