דודי שמש נפוצים מאוד בגלל שהם מסוגלים לחמם מים באנרגיית השמש הניתנת חינם. הם פועלים גם על אנרגיית החשמל ונתן להפעילם בימים קרים נטולי שמש, ולכן, יש להם יתרונות מובהקים. הם נפוצים בעיר ובכל הארץ בגלל שקיים חוק המחייב התקנתם בבניינים של עד 8 קומות. בבניינים גבוהים יותר אין די מקום על הגג, ולכן, החוק לא מחייב זאת. במגדלי מגורים כאלו אין ברירה אלא להתקין דודי חשמל. הפתרונות האחרים דוגמת מערכת סולארית מרכזית לחימום מים יקרים מאוד להתקנה ותחזוקה, ולכן, מועדפים פחות.

סוגי דודי שמש וחשמל

ניתן למצוא מגוון דודי שמש וחשמל גדולים המיועדים למשפחות. יש בנפחי 80, 120, 150 ו200 ליטר שנועדו למשפחות בסדרי גודל שונים. הנפוצים ביותר הם בני 120 ליטר למשפחות בנות 4 נפשות ו 150 ליטר לבנות 5 נפשות. לגדולות יותר או כאלו המתוכננות להתרחב מומלץ דודי 200 ליטר. אלו המלצות בלבד וכל אחד יכול לבחור את אלו המתאימים מבחינת כל הפרמטרים כולל המחיר. הבחירה נעשית לבסוף, על פי צרכי הלקוח, טעמו האישי ושיקוליו הכלכליים. גם למיקום הבית באזורים חמים ושטופי שמש יש משמעות. דודי חשמל מגיעים בנפחים קטנים יותר שהינם חסכוניים להתקנה ולתפעול. מוצאים בנפחי 30 ו50 ליטר המיועדים לאנשים בודדים, לזוגות ואחרים.

מבנה הדוד ואביזריו

הדוד עשוי ממסגרת קשיחה העשויה מפלדה. הציפוי הפנימי עשוי מחומר מבודד המסוגל לשמור על חום המים לאורך זמן. בכל דוד יש גוף חימום, ובנוסף, ברזים ואביזרים בטיחותיים. אחד מהם הינו תרמוסטט שתפקידו  למנוע רתיחת מים בטמפרטורה שמעבר ל60 מעלות צלסיוס. הדבר נועד לבטיחות המשתמשים ולבטיחות הדוד. רתיחה גבוהה יותר עלולה לסדוק את הציפוי הפנימי ולהשבית את הדוד. בנוסף, יש ברזי ערבול וניתוק.

גוף החימום

בכל דוד שמש או חשמל יש גוף חימום שתפקידו לחמם את המים עם הדלקת מתג החשמל. לעיתים, מותקן פלאנג' אשר כולל גם גוף חימום וגם תרמוסטט. גוף החימום מותאם בגודלו ובתפוקת החום שלו לנפח הדוד ובדודים גדולים תידרש לו לפחות שעת חימום אחת כדי לחמם מים המתאימים לרחצה חמה מהנה. גוף החימום יכול להחזיק מעמד מספר שנים והדבר תלוי בקצב השימוש בו. בדודי שמש, הפעלתו היא רק בחורף, ולכן, יחזיק מעמד לפחות 5/4 שנים. בדוד חשמל הוא יכול להתקלקל גם לאחר שנתיים שלוש. גוף חימום בדודים גדולים ביותר יחזיק אף הוא מעמד פחות זמן.

בדיקת גוף חימום

ניתן לראות ולהרגיש כי גוף החימום אינו פועל ביעילות על פי מספר פרמטרים. הברור ביותר הוא כאשר מדליקים את החשמל ונוצר קצר המקפיץ את הפקקים בבית. במקרה השני, כאשר המים מתחממים באיטיות רבה ובמהירות נמוכה יחסית למצב בעבר, ובנוסף, כאשר צריכת החשמל של הדוד עולה. הבלאי שלו נוצר בעיקר בגלל הצטברות אבנית עליו. היא מגיע עם המים, ולמרות שמניחים מסננים היא מצליחה להיצמד אליו ולהשבית בהדרגה את פעילותו עד שהיא עוטפת אותו מכל הכיוונים. כאשר החשדות עולים או כאשר נוצר קצר יש להזמין חברת דודי שמש כדי להחליף את גוף החימום.

החלפת גוף חימום

החלפת גוף החימום נעשית על ידי טכנאי המתמחים בתחום ובשלבים. ראשית מנתקים את זרם החשמל ולאחר מכן מרוקנים את המים. בשלב הבא מוציאים את גוף החימום או הפלאנג' ומחליפים אותם בחדשים. מפעילים את החשמל, מוודאים שכל המערכת פועלת היטב והמים מתחילים להתחמם. מומלץ לקבל שירות מחברה בעלת מוניטין בתחום.