מערכות דודי שמש הינן מורכבות וכוללות דודים וקולטים המחוברים ביניהם. חימום המים נעשה בקולטים והם נאגרים בדודים. את הדודים ניתן להניח על הגג או בתוך הבית ואת הקולטים אך ורק על הגג. ההתקנה חייבת להיות על פי הוראות היצרנים ועל פי תקנים קיימים. הקולטים חייבים להיות בכיוון ובזווית נכונים לשמש כדי שיוכלו לספוג את קרניה לאורך היום. כך ניתן יהיה לקבל מים חמים לאורך מרבית ימות השנה – עת השמש זורחת. בחורף ניתן לחמם את המים באמצעות החשמל.

מגוון דודים

ניתן למצוא מגוון דודי שמש ברחובות. הם מגיעים בגדלים ובנפחים שונים של 80, 120, 150 ו200 ליטר. המבוקשים והמומלצים ביותר הם בני  120 ליטר למשפחות בנות  4 נפשות ו150 ליטר משפחות בנות 5 נפשות. למעשה, כל לקוח בוחר לו את המתאים ביותר מבחינת צרכיו, טעמו האישי יכולותיו הכספיות ועוד. מבנה  כך הדודים הללו דומה. מעטפת כל דוד עשויה מפלדה חזקה והציפוי הפנימי מחומר מבודד המסוגל לשמור על חום המים לאורך שעות רבות. בכל דוד יש גוף חימום אשר מחמם את המים על ידי החשמל. ברבים יש פלאנג' אשר מכיל גוף חימום, מאיץ ותרמוסטט יחד.

התקנה

נעשית על פי הוראות היצרן ותקנים מקובלים. בכל דוד יש ברזים ואביזרי בטיחות שונים. בין היתר, תרמוסטט לויסות חום המים, ברזי ערבול, ברזי ניתוק, שסתומים פורקי לחץ ועוד כל אלו חיוניים לבטיחות המשתמשים ולשמירה על המערכות של הדוד.

תחזוקה והכנה לחורף

טיפולים על ידי בעל הבית – בעל הבית חייב לנקות את כיסויי הזכוכית של הקולטים לקראת החורף. מצטברים עליהם לכלוך, אבק, לשלשת ציפורים ועוד. כיסוי נקי מאפשר חדירת הקרניים. הקולט הוא מעין תיבה אטומה שתחתיתה כהה לקלטת קרני שמש. החום הנוצר בתוכם הינו רב ומחמם את המים המוזרמים לאגירה בדוד. בנוסף, יש לבדוק אם אין הצללה, של עצים למשל, על הקולטים. במידה וכן, לנסר ולגזום את הענפים. מומלץ להדליק את הדוד לקראת החורף כדי לוודא שהוא תקין והמים מחממים היטב.

בדיקות על ידי טכנאים

יש צורך לתחזק היטב את המערכת כדי לשמור עליה מבלאי ונזקים. היצרנים נותנים אחריות לתקופה ממושכת של עשר שנים בקירוב עבור הדודים והקולטים. יש אשר מספקים אחריות מוגבלת גם להתקנה. תנאי האחריות נקבעים על פי שיקולי היצרן, ובעת תקלות בתקופת האחריות הטיפול והתיקון ייעשה על ידם ללא חיוב כספי. עם זאת, יש לשמור על המערכת היקרה הזאת. התחזוקה נעשית על ידי טכנאים מומחים.

נזילות –  עלולות לקרות בצנרת המובילה לדוד, יוצאת ממנה והמתחברת לקולטים ועוד. יש חשיבות לבדוק כל נזילה ולטפל בה לפני שהסדקים מתרחבים והתקלות הופכות למהותיות. טיפול מהיר ימנע סיבוכים.

ניקוי פלאנג' – כדי לוודא שגוף החימום, התרמוסטט ומאיץ החום תקינים ונקיים.

ניקוי אבנית – אבנית מגיעה עם המים יש לנקות את תחתית הדוד שם היא מצטברת. רצוי לבדוק את המסננים  ובעת הצורך, להחליפם לפני החורף.

 בדיקת מעגל החשמל – כולל חוטי החשמל ומפסק הפחת.

יציבות הדוד והקולטים – יש לבדוק שהבסיסים יציבים ואין עליהם חלודה היכולה לסדוק ולשבור את התמיכות.

ריקון הקולטים – כדאי לרוקן את הקולטים ולמלאם מחדש. בדיקת זרימת המים בהם חשובה מאוד.

מומלץ לקבל שירות מחברה בעלת מוניטין אשר ברשותה תשתית מסודרת הכוללת ניידות שירות עם ציוד מתאים וטכנאים מיומנים. החברה מגיעה לטיפולים בכל ימי השנה ולקראת החורף אף מגבירה תדירות את השירות.