דודי שמש הינם מתקני ואמצעי חימום המים הנפוצים ביותר בישראל. יש לכך מספר סיבות. הראשונה היא שקיים חוק המחייב התקנתם בבתים של עד גובה 8 קומות. מעבר לגובה הנ"ל אין די מקום על הגגות. סיבה שנייה היא כמובן, כלכלית. דוד השמש מקבל את האנרגיה חינם לאורך מרבית ימות השנה והחיסכון הוא אדיר. ככל שהשימוש בו רב כך, גדל החיסכון. יחד עם זאת, בימים נעדרי שמש וקרים ניתן להפעיל את החשמל ותוך זמן קצר, יחסית, יש מים חמים.

איך בוחרים דוד שמש?

דודי שמש בגדרה מגיעים בגדלים שונים יש עם נפחים של 80, 120, 150 ו200 ליטר. המבוקשים ביותר הם בני  120 ליטר למשפחות בנות  4 נפשות ו150 ליטר משפחות בנות 5 נפשות. אלו ההמלצות המקובלות וכל לקוח בוחר לו את המתאים ביותר מבחינת צרכיו, טעמו האישי, יכולותיו ושיקוליו הכספיים ועוד. למשפחה בת 5 נפשות העומדת להתרחב כדאי להתקין מראש דוד שמש גדול יותר של 200 ליטר, וכן הלאה. לאזור המגורים יש גם משמעות. באזור חם המים מתחממים מהר יותר ולאורך כל ימות השנה וכאן תוכל המשפחה להסתפק בסבירות גבוהה בדוד קטן יותר. יחד עם זאת, הפרשי המחירים בין קטגוריית גודל אחת לשנייה אינם גדולים מדי וכדאי להכניס גם שיקול זה למערכת ההחלטות.

הקולטים

את הקולטים בוחרים על פי גודלם ותפוקת האנרגיה שהם מספקים. יש להתאימם לגודל הדוד ולהציבם בזווית ובכיוון נכונים לשמש כדי שיקלטו את מרבית הקרניים לאורך היום. יש מערכות קולטים שבתוכם צנרת נחושת, יש מצנרת ברזל ומחומרי מסגרת שונים. לכל אלמנט יש משמעות וגם כאן קיימים שיקולים לבחירה כמו איכות, מחיר, מיקום הבית, קרבה לים ועוד.

בחירת מיקום

דוד שמש ניתן להציב על הגג או בתוך הבית. הבחירה נעשית, בין היתר, בגלל שיקולי נוי ומראה. בבתים בודדים רבים עם רעפים מעדיפים שיהיה בתוך הבית. שם מציבים אותו בתוך גומחה בקיר, בעליית גג וכיוצא בזה. המים מתחממים בקולטים ומועברים לאגירה בדוד. בדירות גבוהות המים מגיעים תמיד חמים מאוד ואילו בדירות נמוכות יש משמעות למרחק של הדוד מהקולטים.

הדוד ומתקנים נלווים

הדוד עשוי ממעטפת העשויה מפלדה ומשכבת ציפוי הפנימית העשויה מחומר מבודד המסוגל לשמור על חום המים לזמן ארוך. יש בו גוף חימום או פלאנז' הכולל את גוף החימום, תרמוסטט ומאיץ. תפקידו הוא לחמם את המים בימים קרים. בנוסף, יש אביזרי וברזי בטיחות אותם יש להתקין בעת ההרכבה. התרמוסטט מונע רתיחת מים מעבר לטמפרטורה של 60 מעלות צלסיוס כדי למנוע כוויות למשתמשים. בנוסף, מונע סכנה לפיצוץ שכבת הבידוד הפנימית שלא ניתן לתקנה. כל פגיעה בה מחייבת החלפת הדוד. כן, יש ברזי ערבול המותקנים ביציאת המים החמים מהדוד המווסתים את הטמפרטורה למקסימום של 50 מעלות למניעת כוויות. בנוסף, ברזי ניתוק המופעלים בעת נזילות או בעת שמבצעים תיקונים. אביזרי בטיחות חשובים נוספים הם פורקי לחץ שתפקידם לשחרר לחצים.

התקנה

יש לוודא לפני הזמנת החברה כי צוות המתקינים הינם טכנאים מורשים המקפידים על התקנות הקיימות והוראות היצרנים. לכל דוד ניתנת אחריות יצרן בהתאם לשיקוליו. רבים אף נותנים אחריות גם להתקנה עצמה. התקנת המעגל החשמלי היא באחריות חשמלאי מוסמך ובעל הבית חייב לדאוג לכך עוד לפני הגעת טכנאי הדוד שמש. מומלץ לקבל שירות מחברה בעלת מוניטין בתחום אשר תגיע לכל לקוח על פי לוח הזמנים שנקבע ותתקין את המערכת לשביעות רצונו המוחלטת.