למה הדוד לא מחמם?

חימום מים נעשה בשתי דרכים עיקריות. הראשון הוא על ידי דודי שמש והשנייה על ידי דודי חשמל. דודי שמש נפוצים יותר בגלל הוראות החוק המחייבות התקנתם בכל בית למעט מקרים שהינם פטורים. הסיבה השנייה היא שהם מוזילים רבות את עלויות החימום בגלל ניצול קרני השמש. קיימים דודים משני הסוגים בנפחים שונים ומרביתם מותקנים עם אחריות יצרן. יחד עם זאת, המערכות שלהם מורכבות כך, שתקלות עלולות לצוץ מעת לעת. חלקן מטופלות במסגרת האחריות ואחרות מתוקנות כאשר התשלום הוא על הבעלים. אחת הנפוצות ביותר היא: דוד שאינו מחמם. לבעיה זאת יש מספר גורמים המפורטים להלן.

תקלות בדוד שמש

כאשר מדובר על דודי שמש הרי שהם מורכבים משתי מערכות. הדוד עצמו והקולטים או הקולט הגדול המותאם אליו. בעיות עלולות לקרות בשתי המערכות. 

  • גוף חימום תקול – הבעיה הנפוצה ביותר נובעת מגוף חימום תקול. הדבר יכול לנבוע מבלאי, משריפה מקצר  וכדומה. שריפת גוף חימום נגרמת מהצטברות אבנית עליו. במים הזורמים אל המערכות ביתיות קיימת אבנית אשר מסוגלת להצטבר בצנרת וכמובן, על החמם שבדוד. זהו תהליך ארוך שקשה למנוע אותו. ניתן להפחית אותו על ידי התקנת מסננים שונים למערכת הביתית. הטיפול בבעיה זאת נעשה בהחלפת גוף החימום כיוון שלא ניתן לתקנו. תהליך התיקון נעשה בניתוק מזרם החשמל. אחר כך בריקון המים מהדוד. לבסוף מחליפים את החמם באחר חדש. במקרים רבים מומלץ להחליף את כל הפלאנג' שהוא בעצם התשתית עליה יושב החמם. 
  • תרמוסטט תקול – תקלה אחרת יכולה לנבוע מתרמוסטט שהתקלקל. תפקידו הוא למנוע התחממות רבה מדי של המים. הוא מכוונן לטמפרטורה מקסימאלית של 65 מעלות. התקלה נובעת מבלאי או מתרמוסטט לא איכותי.  גם כאן מדובר, לרוב, בתהליך ארוך של שנים אשר בו התרמוסטט מאבד בהדרגה מיעילותו עד להשבתתו. תקלה כזאת עלולה להרוס לגמרי את הדוד ואף לגרום לפיצוץ שלו. לכן, חובה לטפל בה במהירות. מומלץ להחליפו כל 3 שנים כדי למנוע נזק בלתי הפיך לדוד. כדאי מאוד לשקול החלפת תרמוסטט כאשר מחליפים גוף חימום או פלאנג'. במקרה כזה, מרבית בעלי המקצוע לא לוקחים תוספת גדולה על עבודה הנוספת שממילא נעשית באותו ביקור. 
  • מערבל מים תקול – תפקידו הוא למנוע הגעת מים רותחים מדי לצנרת הביתית. המערבל נועד להזרים מים קרים לצנרת. ותקלה  בו עלולים המים להגיע לבית כשהם קרים.
  • תקלה בקולטים – תפקיד הקולטים הוא לחמם את המים. בתוכם יש מערכת צינורות אשר חשופה לחום השמש. החום נצר בתוך הצינורות שבתיבה הסגורה והמים החמים מוזרמים מהם אל הדוד ומצטברים בו. לכלוך על הקולטים, שבר פנימי, תקלות צנרת ועוד עלולים לגרום לכך שהמים לא יתחממו מספיק או כלל לא, ואז יש צורך לטפל בקולטים עצמם. 

דוד חשמל לא מחמם

דוד זה פועל אך ורק על חשמל. ולכן, לפני שמזעיקים טכנאי יש לבדוק שהמעגל החשמלי תקין. לבדוק שהטיימר תקין וכדומה. בנוסף, יש לוודא שהדוד פועל שעות ארוכות כי, לעיתים, בימים קרים במיוחד לוקח למים זמן רב להתחמם. במקרה  בו כל אלה נבדקו אזי הסבירות היא שהתקלה נובעת בעיקר מגוף חימום תקול וגם כאן בעיקר בגלל הצטברות אבנית. ככל שהיא רבה יותר כך המים מתחממים לאט. במקרה של כמות אבנית גדולה מדי, אזי נוצר קצר ומשבית אותו. גם כאן יש להחליפו.

טכנאי דודי שמש וחשמל

בכל תקלה מורכבת יש להזעיק במהירות טכנאי דודי שמש אשר ייתן מענה מקצועי לכל בעיה.