ביובית נועדה למשימות מוגדרות הניתנות כשירותים לפרטיים, לעסקים, למוסדות ציבור וללקוחות אחרים. מדובר על כלי רכב, לרוב, משאית כבדה/קלה או טנדר רחב מימדים. על כל אחת יש מיכל לאגירת נוזלים, מערכת לשאיבת נוזלים ומערכת להזרקת מים בלחץ. המיכל מתפקד לשתי מטרות. האחת היא אגירת הנוזלים הנשאבים והשנייה כמאגר למים נקיים בהם עושים שימוש. לדוגמא: בעת פתיחת סתימות. ניתן למצוא ביוביות בגדלים שונים הנבדלות אלו מאלו בגודל, בטכנולוגיה בתפוקת העבודה שלהן, במשימות אותן הן מסוגלות לבצע ועוד.  הגדולות נועדו לפעול באזורים תעשייתיים, עירוניים ואחרים ומסוגלות לפתוח סתימות מורכבות בזמן קצר, לשאוב כמויות רבות של מים ונוזלים ועוד. לעומתן, יש נמוכות המסוגלות לנוע בתוך חניונים מקורים ובמבנים נמוכים כדי לבצע שם את המשימות השונות, וכן הלאה.

עבודות המבוצעות על ידי ביוביות

הן מבצעות משימות רבות מוזמנות על פי הזמנות מסודרות. ביניהן: שאיבת בורות שומניים במפעלים כימיים ואחרים, שאיבת בורות ספיגה, מי בריכות וכדומה. בנוסף, יש שתיים חשובות המוגדרות כדחופות. בין הדחופות ביותר ניתן למנות פתיחת סתימות במערכות ביוב ושאיבת מי שיטפונות. הראשונות הן הנפוצות ביותר בגלל שאירועי סתימות קורים כל העת. שאיבת מי הצפות, אמנם, נעשית רק לאחר ימי גשם עזים אבל, לעיתים, הן מצילות חיים של אנשים שנלכדו בתוך רכבים, במקלטים ועוד. משום כך, חברות המתפעלות אותן זמינות למתן שירות בכל שעה בשעות היממה כולל לילות, לפנות בוקר וכדומה. פתיחת סתימות ביוב מהירה הכרחית בגלל שמי הביוב עולים על גדותיהם ומציפים את סביבת בריכות הביוב או האסלות דרכן הן פורצים. הם מצחינות ומלאות חיידקים העלולים לפגוע בבריאות הדיירים.

סתימות מורכבות במערכת הביוב

פתיחת סתימות חייבת להתבצע בהקדם האפשרי גם בגלל שמערכת המים והביוב במבנים חדלה מלפעול עד שהבעיה מתוקנת. מה שמשבש קשות את חיי הדיירים. ביוביות יכולות לפתוח סתימות מורכבות שלא ניתן לשחרר בשיטות אחרות, ובנוסף, מבצעות באותה הזדמנות גם עבודות נוספות. סתימות מורכבות נוצרות משורשים אשר חודרים למערכת הביוב דרך סדקים בצנרת או שברים רחבים. מערכת הביוב שבחצר מורכבת מבריכות המחוברות ביניהן בצנרת סגורה שעליה מונחת האדמה. הקו הינו ישר ומוביל אל מערכת הניקוז האזורית. השורשים מתרבים בהדרגה עד שיוצרים פקק רציני. לעיתים, מתווספים רגבי אדמה ואבנים הנכנסים מהשברים בצנרת. במקרים רבים, נוספים אליהם גופים זרים המגיעים מהאסלות דוגמת: תחבושות היגייניות, גלילי ניירות טואלט, מיכלי פלסטיק של סבון אסלה וכדומה. חלקם מופלים בטעות או מחוסר ידיעה.

פתיחת סתימות

הביובית המגיעה לאתר שואבת תחילה את הנוזלים עד לריקון הצנרת. את הנוזלים מרוקנים באתרים מורשים. לאחר מכן, מנסים לאתר את הסתימה. אחת הדרכים לעשות זאת היא על ידי החדרת מצלמת סיב אופטי השולחת תמונות אל צג המצוי בידיו של המפעיל. הוא מזהה את הסתימה ומתכנן איך לשחררה. אל תוך הצנרת מכניסים את צינור המים אשר בקצהו קיימת דיזה מיוחדת המסוגלת ליצור סילון מים דק ורב עוצמה. הוא מסוגל לחתוך שורשים, גזעי עצים, פלסטיק, קרטון וניירת וכן, לפורר רגבי אדמה מוצקים. כך הוא מרסק את הסתימה וכל תוכנה נשטף קדימה. בשלב הבא, ממשיכים להזרים מים בלחץ לכיוון תקרת ודפנות הצנרת, והם מקלפים שכבות לכלוך דבוקות המוזרם הלאה. עתה, כשהצנרת נקייה, ניתן לצלם שוב כדי לראות את השברים והסדקים. כך, ניתן לקבל החלטה לגבי תיקונים מקומיים, שיפוץ כללי וכדומה. חברה בעלת ביובית מבצעת גם עבודות אלו ומספקת את כל השירותים בתחום הביוב והאינסטלציה.